Vytvorila
svet, v ktorom je aj ježibaba sympatická pani
MICHAELA
PRIBILINCOVÁ, autorka Pozitívnych rozprávok, ktoré pre audio verziu
nahovorili známi herci, v tom má jasno. Vlk s rozpáraným bruchom a ježibaba,
ktorá pojedá malé deti – tadiaľ cesta nevedie.
Pozitívne
rozprávky vznikli ako reakcia na ich hrôzostrašné originálne predlohy. Deti
nemajú desiť, naopak učia ich rozmýšľať a pracovať na sebe. Ich autorkou je
riaditeľka žiarskeho mestského kultúrneho centra a psychologička Michaela
Pribilincová. „Je na nás, aké riešenie konfliktu dobra a zla deťom ponúkneme,“
hovorí.
Čo máme
hľadať za zrodom Pozitívnych rozprávok? Bolo to niečo, čo vo vašej hlave
vznikalo postupne alebo vás inšpirovala nejaká konkrétna skúsenosť?
- Pri
zaspávaní som synovi púšťala klasické nahovorené rozprávky – Červenú Čiapočku
či Medovníkovú chalúpku. Rozmýšľala som, aké obrazy sa mu v hlave vynárajú, keď
počúva, ako vlk zožerie starkú, Karkulku, potom mu rozpárajú brucho a hodia ho
do studne. Podobne na mňa pôsobil aj ďalší spomínaný príbeh, kde chce najskôr
ježibaba upiecť a zjesť Janka a Marienku a neskôr ju deti hodia do pece.
Keď sme boli
v lese na hríboch, stále sa obzeral, či niekde nestriehne vlk. Podobnú
skúsenosť mali aj kamarátky. Tak som si povedala, že tadiaľ cesta nevedie.
To bol
prvotný pocit. Čo nasledovalo?
- Do piatich
rokov deti nevedia rozlišovať medzi realitou, snami a rozprávkami. Impulzom,
prečo som začala vymýšľať alternatívne závery a pointy, bol môj syn a postupne
aj ostatné deti. Keďže s podobnou situáciou sa stretávali aj iní rodičia, ale
nevedeli si vymyslieť vlastné verzie známych príbehov, dala som to na papier.
Kolega a pesničkár Janko Kulich prišiel s nápadom, že keď nám do Žiaru
prichádzajú hosťovať obľúbení herci z viacerých divadiel, mohli by sme ich
osloviť, aby postavy nahovorili. K tomu sme pridali originálne piesne. Preto
audio verzia.
Je náročné
získať veľké herecké mená? Na CD sa objavujú hlasy Marty Sládečkovej, Maroša
Kramára, Adyho Hajdu, Lakáša Latináka, Anky Šiškovej a ďalších.
- Keď si herci
prečítajú scenár dopredu, páči sa im to. Netreba ich prehovárať. Samozrejme,
majú to zaplatené. Aktuálne komunikujem o českej verzii s tamojším dabingovým
štúdiom – pre Pozitivní pohádky by som chcela získať Miroslava Donutila,
Martina Dejdara, Bolka Polívku, Tomáša Klusa či Lucku Bílú. Odporučili mi
napríklad aj Karla Gotta, ktorý by chcel spolu s rodinou nahovoriť nejakú
rozprávku.
Vyštudovali
ste psychológiu, pozeráte sa na to teda aj z odborného hľadiska. Aké miesto
majú rozprávky v detskom svete?
- Sú
neoddeliteľnou súčasťou detského sveta a práve preto je veľmi dôležité, čo
deťom dávame. Niečo, čo sa môže zdať naivnou hrou, je pre ne v skutočnosti
príprava na život. Je na nás, čo si vyberieme – či chceme, aby sa deti naučili,
že musia bojovať a zabiť zlo, aby zvíťazilo dobro alebo im ponúkneme úplne iné
možnosti riešenia tohto konfliktu.
Aj karate je
pre deti prospešné, kým ho berú ako šport, ako cestu k sebadisciplíne. Je
pozitívom iba potiaľ, pokiaľ ich naučí svoju silu ovládať a kontrolovať, nie ju
zneužívať.
Keď si
spomeniete na vlastné detstvo a váš vzťah k rozprávkam –vzbudzovali vo vás
strach?
- Spomínam
si, že som ich počúvala z platní, predstavovala som si ich, hrávala som sa pri
nich. Nehovorím, že ma desili, skôr som z niektorých mala stiesnený pocit.
Vtedy som to ale nevedela definovať.
Dokážu sa
deti s takýmto podvedomým iracionálnym strachom vysporiadať?
- Záleží to
od konkrétnej povahy, ale menšie deti mnohým aspektom týchto rozprávok vôbec
nerozumejú. Tu vidno, že viaceré z príbehov pôvodne neboli určené deťom, ale
dospelým.
Niektorí
ľudia sa ma pýtajú, prečo chcem meniť osvedčenú klasiku, no ja len ponúkam
variantu pre mladšie deti. Od piatich rokov, keď sú schopné pochopiť aj
originálne verzie s ich krutosťou, je dobré ich s nimi zoznámiť. Skrývajú totiž
rôzne symboly a významy.
Je ale
otázne, či dnes musíme deti rozprávkami strašiť – pred stovkami rokov bol les
nebezpečným miestom – ježibaby a krvilačné vlky boli spôsobom, ako deti udržať
v dedine. Bola to forma ochrany.
Do príbehov
na CD ste zakomponovali aj niektoré NLP techniky (NLP - neuro-lingvistické
programovanie – pozn. red.).
Ako fungujú?
- Naším
hlavným zámerom bolo vniesť do rozprávok pozitívny odkaz a zároveň deti niečo
naučiť – spolu s odborníkom na oblasť využívania vnútorných zdrojov ľudskej
osobnosti Petrom Sasínom sme použili niektoré osvedčené techniky. Napríklad vo
Vyberám si zdravie si deti predstavujú, ako im s bacilmi pomáhajú bojovať
obľúbené čarovné postavičky. Experimenty už v minulosti dokázali, že podobný
postup funguje a zvyšuje deťom imunitu podobne ako placebo efekt a pomáha
liečiť. Detská myseľ je čistá, nezaťažená predsudkami a spochybňovaním, takže
účinok sa dostaví.
V Popoluške
ich učíme, že nemôžu čakať na zázrak zvonku, musia zmeniť niečo v sebe a až potom
sa začnú veci diať. Približujeme pritom techniku kotvenia, ktorú využívajú
napríklad herci či rečníci pri boji s trémou. Vypestujú si návyk, keď pri
stlačení prstov dosiahnu príjemný pocit, a ten si neskôr dokážu opätovne
navodiť podľa potreby.
„Veľká inšpirácia,
ako vniesť šťastie do každodenného života,“ „Vrelo odporúčam rozprávočky ako
darček. Zabavia sa pri nich určite aj rodičia,“ „Takto vyzerá niečo, čo vzniká
z nadšenia a z lásky,“ – to je niekoľko z reakcií na Facebooku. Ako ich vnímate
?
- Keď som si
začala vymýšľať alternatívne konce a vlastné rozprávky, netušila som, že by z
toho mohlo byť CD-čko. Pridali sa k tomu piesne, ktoré sme nahrali s miestnymi
hudobníkmi a detskými spevákmi. Celé to bolo o hraní sa – myslím si, že práve
smiech a radostnú atmosféru pri tvorbe Pozitívnych rozprávok cítiť aj v ich
výslednej podobe. Vznikali na kolene, o to viac ma teší veľký ohlas.
Jeden otecko
mi písal, že jeho 7-ročný syn neznášal Medovníkovú chalúpku a naša verzia je
prvou, ktorú dokázal prijať a ktorú si obľúbil. Podobne ako u mňa doma
zafungoval v niektorých rodinách aj príbeh Darované hračky, ktorý deti učí
deliť sa a uspokojiť sa s tým, čo majú. Rodičia mi píšu, že keď ho počúvali,
deti začali baliť do tašiek hračky, ktoré chcú darovať – inšpiruje ich to.
Človeka
poteší, keď zisťuje, že to má význam. Všetky referencie na Pozitívne rozprávky
nájdete na stránke www.pozitivnerozpravky.sk,
kde sa dajú aj zakúpiť.
Pri takejto
spätnej väzbe človeka asi napadne, že by mal pokračovať. Môžeme teda očakávať
pokračovanie?
- Už mám
pripravené ďalšie rozprávky. Jedna, ktorá učí tentoraz staršie deti mať sa rád,
je už aj nahratá – ide o pokračovanie Snehulienky s Petrou Polnišovou, Emilom
Horváthom, Richardom Stanke a Ľubošom Kostelným. K prvému vydaniu rozprávok
pripravujeme aj 3D knihy, ktoré by mohli byť v ponuke niekedy v zime pred
Vianocami.
Ľudia mi
posielajú aj námety, takže uvidím, ako budem pokračovať. Neobmedzujem sa
termínmi, nesilím to.
S čím ste
ako mama museli vo výchove syna Peťka bojovať? Čo bolo najťažšie, riešili ste
nejaký výchovný hlavolam?
-
Najnáročnejšie je nájsť tú správnu metódu pre svoje dieťa. Darmo som mohla
študovať psychológiu a poznať teórie a techniky. Na vlastné dieťa platí vždy
niečo iné. (smiech)
Keď už mu aj
vymedzím hranice, o polroka sa to zmení, pretože dieťa sa neuveriteľne rýchlo
vyvíja. Čo som už raz dosiahla, musím o chvíľu budovať nanovo. Najdôležitejšie
je ale nájsť správnu mieru, vymedzenie hraníc – kedy je to ešte OK a kedy si už
Peťo robí čo chce.
Keď sa
pozriete späť, myslíte, že ste ako mama uspeli? Alebo sa to ukáže až v budúcich
rokoch?
- Pre mňa
nie je meradlom to, akú prácu bude mať moje dieťa v dospelosti, aké úspechy
dosiahne, ale to, či bude šťastné a spokojné. Ak sa rozhodne žiť v chatrči v
lese, ale bude tam šťastné, bude to pre mňa úspech. Vidím, že je to vysmiaty
chlapec, ktorý sa teší z nových vecí – to je pre mňa dôkaz, že sa mi zatiaľ
celkom darí.
Autor: Iva Zigová, Foto: Denisa Bobríková
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára